Home » Jurnal » Genunchiul și Murakami

Genunchiul și Murakami

Mă-ntreb și eu așa, în naivitatea mea, de ce nu mi-o fi dat și mie Dumnezeu niște pasiuni mai productive. Nu mai am nicio îndoială că orice există pe lumea asta și în afara ei poate deveni un obiect de fascinație. Dar cum rămâne cu productivitatea și utilitatea acestei îndeletniciri? De pildă, am auzit pomenindu-se astăzi despre un tratat dedicat exclusiv protezării genunchiului, apărut în două volume a câte cca. 2000 de pagini fiecare. Ortopedul care vorbea pe această temă părea de-a dreptul hipnotizat și hipnotizant, în vreme ce eu abia așteptam să-și termine slava, ca să pot să termin de citit un capitol de-al lui Murakami.

Mi-ar fi plăcut, întrucâtva, să aștept să-și termine slava nu ca să-l citesc pe Murakami în franceză, ci ca să-l întreb de unde pot procura tratatul respectiv, ca să mă reped asupra lui și să descifrez tainele cele mai oropsite articulații din organism. Dar eu n-am fost niciodată capabilă să am pasiuni productive – nici pentru mine, nici pentru alții.

Nu e niciun dubiu că protezarea genunchiului are în chintesența ei, pe lângă utilitatea medicală ineluctabilă, o doză de frumos și de fascinație pe care trebuie să fii cam orb sufletește ca să nu o zărești. Dar textura mea cerebrală păguboasă nu vrea să tolereze decât fascinația indusă de frumosul eminamente inutil (cel puțin trupește). Existența altor grade de utilitate, aidoma clișeicului „pentru sufletul meu”, e atât de discutabilă încât nici nu merită pomenită. Probabil s-ar putea scrie și despre ea un tratat în două volume a câte 2000 de pagini, cum se poate scrie și despre un chiștoc de țigară abandonat pe o alee oarecare din campusul Politehnicii ori despre cum o studentă la Medicină a scăpat tot pachetul de piper în omletă pentru că era preocupată de schimbarea playlist-ului.

Bineînțeles, după tipicul fascinațiilor mele, nimic din toate astea nu ar avea niciun rost.

Leave a Reply

